Svar på Elins fråga!

Fråga från Elin;

Hallå på er där på andra sidan hoppas allt är väl. Har fått en fråga till mig angående namnet Per-Mobilé och jag har svarat att det förmodligen bygger på namnet Permo. Stämmer detta eller finns det någon annan "mening" dold bakom namnet.`? MVH GOTLAND


image293

Att namnet Permo har en stor betydelse i kennelns namn är väl uppenbart för alla och envar!
Tina har berättat att hon inspirerades av de på 60-talet så vanligt förekommande "mojängerna" som man satte fart på och sen fortsatte de att gunga, snurra eller vad det nu var just den gjorde... Jag syftar på "mojänger" såsom
den bugande fågeln i glas med färgad vätska i "kroppen" eller någon "grunka" med stålkula som man satte i rörelse och den fortsatte sin loop i evighet(i a f nästan)!

De latinska orden perpetuum mobile betyder evig rörelse och Tina och Tommy
tyckte att det väl symboliserade vinthundarnas sätt att vara -i rörelse...
Alltså en kombination av namnet och företeelsen!
Per-Móbile!
(
Alla ev fel i ovanstående är mina egna/Vicki)




Kommentarer
Postat av: Gotland

Tackar så mycket för det!

2008-02-19 @ 15:29:55
URL: http://dellelgarin.blogg.se
Postat av: Linnea o Beckham

Oj vad raffinerat! Det var ju ett väldigt bra namnval nu när man vet mer - att det hade med efternamnet att göra var inte så svårt att klura ut! =)

/L

2008-02-19 @ 22:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0